Zondag, dag 13 23-8-2015 - Reisverslag uit Surat Thani, Thailand van Masja - WaarBenJij.nu Zondag, dag 13 23-8-2015 - Reisverslag uit Surat Thani, Thailand van Masja - WaarBenJij.nu

Zondag, dag 13 23-8-2015

Door: Masja

Blijf op de hoogte en volg Masja

23 Augustus 2015 | Thailand, Surat Thani

Vanmorgen werden we alweer verwend met een uitgebreid ontbijt. Van brood met spek en ei, croissantjes, rijst, yoghurt en ga zo maar door.

Om 8:30 werden opgehaald door een taxibusje dat ons naar elephant camp gaat brengen.
Onderweg een kleine pitstop gemaakt, er zat nog 1 ander koppel bij ons in het busje, kwamen we om 10:30 uur aan in het kamp. Onderweg een schitterende omgeving gehad.

In het kamp werden we hartelijk ontvangen met een alcoholvrije cocktail en fruit.
Na een introductiepraatje en uitleg over het programma van vandaag werden we naar onze tent gebracht.
Het was een ruime canvastent op een betonnen vloer met een groot dak erboven. Later bleek waarom dat nodig was..
Alles was goed afgezet met muggengaas. De badkamer was ruim en had als dak alleen een muggennet met hoog daarboven het dak?

Om 12:00 uur kregen en een lunchbuffet, met rijst met diverse soorten vlees- en groentegerechten erbij. Alweer zalig. We worden hier in Thailand verwend. Overal zijn de mensen even aardig, vriendelijk en behulpzaam.

Na de lunch konden we ons gaan klaar maken voor ons bezoek aan de olifanten... En later in de middag een kanotocht over een klong.

Na een mooi tochtje met een oude legertruck met open ramen kwamen we aan bij de olifanten.
Eerst werd ons het een en ander over de olifant verteld. Ze worden hier alleen gebruikt om door toeristen gevoerd en gewassen te worden. En aangezien een olifant 200 kilo eet per dag, zijn ze maar wat blij als er toeristen komen die hun hun eten bereiden en ook nog aanreiken.

Als eerste kregen we te zien hoe de olifanten in een diepe poel met water spelen en zich daar alvast een beetje in wassen.
Ze hadden er niet zo veel zin en lagen meer tegen de modderwal te schuren dan met het water te spelen.

De olifanten werden begeleid door 2 mannen die hier bij de olifanten wonen.

Na dit waterspektakel werden wij aan het werk gezet.
We mochten ze met de tuinslang, een emmer en kokosnootbladeren gaan schrobben.
Ik vond ze toch wel erg groot. Ik bleef dan ook liever een beetje op afstand.
Ook Stijn had het er niet zo op. En ook hij bleef toch wat op afstand. Of dit kwam door het avontuur van mijn ouders een paar geleden weet ik niet.
Ronny heeft zich in ieder geval wel goed uitgeleefd op de olifant. En hem eens goed van alle kanten gewassen, ik weet alleen niet wie natter was na afloop, hij of de olifant.
Ik geloof niet dat onze auto al eens zo goed gewassen is als deze olifant.
De olifanten vonden het wel lekker geloof ik, ze lieten het allemaal goed begaan.

Na deze wasbeurt was het aan ons de taak om de maaltijd voor deze beesten te verzorgen.
We kregen allemaal een hakblok met een groot hakmes, ja Stijn ook, en een aantal sugar cane, ananassen, bananenbladeren met iets in en we moesten een pakketje met een soort van vruchtenbal mengen met rijst en zout. Dit moesten we in bananenbladeren inpakken.
Nadat we alles in stukken gehakt hadden kwamen er meer olifanten aan en mochten we ze allemaal voeren. Je moest het eten bij hun slurf aanreiken en dan pakten hun het van je aan.
Je won het niet als je dacht het eten te kunnen vasthouden.
Er waren een paar ondeugende of hongerige olifanten bij die probeerden het eten weg te pakken bij de andere olifanten.
Ook waren er 2 olifanten die alleen maar ananas mochten, zij waren al 70 jaar en hadden slechte tanden.

Een olifant verliest rond zij 60ste zijn tanden en sterft daardoor, hij kan dan in het wild steeds minder voedsel vinden. Hier in het kamp worden ze daarom gevoerd met zacht voedsel.

Na dit dinertje mochten we nog met de olifanten op de foto en zat onze tijd met deze reuzen er helaas weer op.

We kregen iets te drinken en iets lekkers en werden naar onze kano's gebracht.

Ieder kano werd bestuurd, oftewel vooruit gepeddeld door een man.
Die van ons had het maar zwaar met 3 personen.
Onderweg hebben we nog een aapje en een slang gezien. De slang lag te slapen op een tak boven ons, gelukkig viel hij niet omlaag...

Opeens begon het heel hard te regenen, gelukkig waren we goed voorbereid en hadden we regenjassen aan. Maar ondanks dat toch goed nat geworden.
Gelukkig is het niet koud als het regent en is zo'n bui dan ook niet echt erg.
Alleen jammer dat ik geen foto's kon maken daardoor. Want de omgeving was geweldig.

Vervolgens werden we met onze truck terug naar het kamp gebracht.
Daar stond watermeloen met pinda's op ons te wachten.
De mannen zijn nog even gaan zwemmen in het zwembad ( lees chloorbad).

Terug in de tent lekker gedoucht, voor je gevoel onder de open lucht.

Voor kregen we een film te zien over de.... Ja je raadt het al.... Olifant.
Gevolgd door een dansvoorstelling door kinderen van een school uit de buurt.

Daarna werd er een demonstratie gegeven over hoe je een curry moest maken, interessant om te zien en bovenal heel lekker. Goed pittig.

En om de rest van de magen te stillen kregen we weer een Thais buffet voorgezet..
Het blijft iedere keer weer heerlijk, sorry dat ik het zo vaak zeg, maar het is zo.

Na dit overheerlijke eten zijn we nog een hele tijd blijven zitten en hebben we met een Belgisch gezin zitten kletsen over onze reizen. Zij hadden 2 kinderen en daar heeft Stijn mee zitten spelen.
Na 22:00 uur zijn we pas terug naar de tent gegaan, het was inmiddels pikkedonker en het was toch wel een flink stuk lopen, spannend, vooral als je weet dat er slangen, spinnen en schorpioenen kunnen zitten. Gelukkig niets tegen gekomen.
Bij de tent direct het bed in en lekker gaan slapen.
Wat een geluiden komen er uit de natuur, en geen idee wat voor beesten het allemaal zijn.

Dit tentenkamp midden in de jungle heet; Elephant Hills ented Camp en ligt echt midden in de jungle.
De tenten zijn ruim met een zeer grote badkamer.
Deze is wel van beton, maar dat moet ook wel hier midden in de jungle.
Boven de tenten die op een betonnen ondergrond staan is een groot dak die je beschermt tegen de regen. Alle ramen zijn afgezet met muggengaas, waardoor ongedierte buiten blijft.
Het eten hier is gevarieerd en erg lekker. Je kunt de hele dag door gratis koud drinkwater pakken en aan de bar kun je genoeg frisdrank of alcoholische drank kopen.

Ook hier is het personeel erg aardig en heb je tijdens je verblijf een vaste gids.

In de bar heb je gratis WIFI.

• 24 Augustus 2015 - 15:58

Pap:

Wat een verhalen...hopelijk zullen jullie nog lang aan deze vakantie terugdenken met een goed gevoel over dit land en de mensen. (Jammer dat altijd een paar mensen dit bijna kunnen verpesten).
    Ja, olifanten zijn fantastische dieren, maar niet voor toeristen om op te rijden......althans die wij hadden. Maar we hebben het overleefd. En voor altijd ontzag en respect.
    Nu nog een wandeling door de jungle (foto's! van grote bomen) met hopelijk wat dieren.
    En dan een welverdiende totale ontspanning.
    Liefs, groetjes voor Ronny en kus voor Stijn
    xxpapxxmamxx