Vrijdag, dag 4 grand palace and big buddha - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Masja - WaarBenJij.nu Vrijdag, dag 4 grand palace and big buddha - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Masja - WaarBenJij.nu

Vrijdag, dag 4 grand palace and big buddha

Door: Masja

Blijf op de hoogte en volg Masja

14 Augustus 2015 | Thailand, Bangkok

Na een beetje een onrustige nacht moesten we al vroeg ons bed uit. De gids zou ons om 8:30 komen halen voor een excursie naar The Grand Palace.
Na een lekker ontbijten stapten we al om 8:30 in een taxibusje met onze gids. Heerlijk airco, want het was al goed warm. Kwam natuurlijk doordat we alledrie in lange broek waren, aangezien je grand palace niet inkomt in korte broek of rok.

Na een leuk ritje door o.a.China Town en langs de bloemenmarkt kwamen we aan bij Grand Palace. Wat een drukte..

Gelukkig leidde onze gids ons er gemakkelijk doorheen, haalde de tickets voor ons en stonden we zo binnen de muren.

Wat een goud en blingbling hier, niet normaal.
Elk gebouw was helemaal bekleed met goud en alles blonk. Aan geld geen gebrek.

Het paleis wordt nog maar 2 x per jaar bezocht door het koninklijk paar. Met de verjaardag van de koning en op nieuwjaarsdag. Deze valt in Thailand in april.

De koning en koningin (beide in de 80) liggen momenteel samen in het ziekenhuis, omdat ze allebei ziek zijn.

Het complex bestond uit vele gebouwen met elk een andere functie. Zo had je o.a. Het verblijf voor de dames, een begrafenisgebouw, hier komen leden van het koningshuis na hun dood een jaar lang te liggen ( gebalsemd) alvorens ze gecremeerd worden en hun as in de torens worden verwerkt.

Ook was er een tempel binnen in het complex, zodat het koningspaar op hun gemak kan bidden.

We zijn er ook binnen geweest en hebben de emerald buddha gezien. Dit is een buddha van maar 66 cm groot, hij staat boven op een hoge toren in de tempel en krijg 3 x per jaar een nieuwe jas aan passend bij het seizoen.. Nu had hij de regenjas aan ivm het regenseizoen. Nou wij hebben hier nog geen regen gezien...
Maar die mag ook wel wegblijven wat mij betreft.
De buddha mocht je niet fotograferen, maar natuurlijk hebben we het vanaf buiten toch gedaan. Wel goed opletten.
Betrappen ze je dan ben je al je foto's kwijt en mag je je hele kaartje wissen..

Wat erg leuk was en waar we toevallig op het goede moment bij aanwezig waren was de wissel van de wacht. 2 groepen bewakers wisselen zich om de 2 uur af (met de hitte van vandaag om het uur), dit gaat met een heuse show.

Onze gids was trouwens een Thaise vrouw die Wi heet. Ze spreekt goed Engels en kon ons alles goed duidelijk maken. Ze was ook erg gecharmeerd van Stijn.
Hijzelf toonde dan ook veel interesse in alles en vroeg vaker wat in het Engels. Ook verbaasde ik me erover hoeveel hij verstond en ook wist over THE grand palace.
Wel ging ze wat snel overal doorheen, maar dat zal ook aan de hitte gelegen hebben.

Het is erg moeilijk om uit te leggen wat een indruk de gebouwen maken, dit gaat makkelijker met de foto's. Maar die volgen nog.

Na toch wel 2 uur rondgelopen te hebben was het eigenlijk wel genoeg. Het was namelijk erg warm.
Dus zijn we weer terug naar het hotel gebracht.

Daar zijn we heerlijk het zwembad ingesprongen, we hadden het hele bad voor ons alleen. Luxe..

Op een gegeven moment had Stijn hele erge pijn aan een oog, er zat iets in, maar we konden het niet zien en hij kreeg het er ook niet uit. We kregen hulp van dezelfde Thaise die Ronny onder handen had genomen. Hij heeft zijn oog gespoeld en gelukkig ging het na een tijdje beter.

Na deze schrik hebben we bij het zwembad gegeten. Stijn en ik saté, Ronny bruine plakrijst met garnalen en we hadden nog een paar loempiaatjes. Het smaakte lekker.

Daarna nog een tijdje geluierd en gezwommen.

Om 15:30 zijn we ons gaan omkleden en met de taxi naar Wat Poh gegaan. Voor 200 bath werden we ernaar toe gebracht en het was toch wel een stuk rijden.

Stijn wilde hier heel erg graag naar toe omdat hier een buddha lig van 45 meter lang en 15 meter hoog..
En inderdaad hij lag er.. Wat een enorm beeld.
Hij was helemaal bedekt met een goudlaag.

Rondom dit gebouw waar de buddha in lag waren nog meerdere gebouwen met allemaal weer een eigen functie. En alles was natuurlijk weer blingbling..

In een pagode waren monniken aan het bidden en mocht je naar binnen. Ook hier weer een buddha van goud..

Na hier ruim 1,5 uur rondgelopen te hebben zijn we de straat opgegaan op zoek naar iets te eten. We hebben goed moeten zoeken, we kwamen de kraampjes met eten maar niet tegen. Een flink stuk afgedwaald, maar uiteindelijk wel gevonden. Stijn en ik hadden nog geen honger dus heeft alleen Ronny een saté gepakt.. Nou hij heeft het geweten. Tussen het vlees zat ook een groen peper aan het stokje, hij wist niet hoe hij het had. Ik sta in brand was alles wat hij zei terwijl het water van zijn voorhoofd liep. Ben ik blij dat ik het niet gepakt had.

De terugweg hebben we met een tuktuk afgelegd die levensmoe was. Wat een gek. Zo hard en zo schuin door de bochten. Zal wel komen omdat hij ons voor 300 Bath wilde brengen en wij maar 200 wilden geven, aangezien de taxi dit ook maar kostte.
Hij zal wel gedacht hebben: stomme toeristen, ik pak jullie wel terug. Help, ik was maar wat blij toen ik voor ons hotel mocht uitstappen. Het was een rit van toch wel een half uur.. Leek geen einde aan te komen.
De mannen waren me natuurlijk aan het uitlachen, net zoals ze doen als we een weg moeten oversteken. Ze rijden hier echt als gekken en lijken van alle kanten te komen. Zelfs soms 5 banen breed.

Terug bij het hotel zijn we de straat op gegaan om nog wat saté te eten.. Ik weet niet hoeveel stokjes Stijn inmiddels al op heeft. Maar ze zijn dan ook echt heerlijk.

Nog even wat drinken voor morgen gekocht, aangezien we dan pas 's middags in een hotel zijn en we niet weten of je onderweg nog iets tegenkomt om water te kopen. We gaan naar de River Kwai.

Het is nu 21:47 hier en we gaan zo slapen. We worden morgen om 6:30 opgehaald en moeten om 6:00 ontbijten.. Hoezo uitslapen op vakantie.

Ik zal nu een paar dagen geen internet hebben, zelfs geen stroom aangezien we naar ons drijvend hotel gaan. Dus het zal een paar dagen duren voordat ik ver kan gaan met dit verslag.
Groetjes aan allemaal.

• 14 Augustus 2015 - 23:30

Nicky:

Heerlijk zo te volgen :-) x

• 15 Augustus 2015 - 18:34

Pap:

Herinneringen komen boven, ook mbt het heerlijke eten. Vergeet niet ook foto's te maken van diverse menu's. Als troost hebben we een keer 'spontaan' bamisoep gemaakt. Ha Ha.
    Hoop dat komende dagen weer grote indruk op jullie gaan maken. Veel plezier. Zondag wordt het maar 16 graden hier en het regent veel. Dus geniet van de warmte. xxx