Woensdag dag 9, 19-8-2015 - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Masja - WaarBenJij.nu Woensdag dag 9, 19-8-2015 - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Masja - WaarBenJij.nu

Woensdag dag 9, 19-8-2015

Door: Masja

Blijf op de hoogte en volg Masja

19 Augustus 2015 | Thailand, Chiang Mai

Woensdag, dag 9

Vanmorgen om 7:30 opgestaan en een uitgebreid ontbijt gehad. Keus genoeg.
Na het ontbijt zijn we met onze gids en het taxibusje naar de tempel "Wat Doi Suthep" gegaan.
Na een mooie rit door de natuur de berg op kwamen we boven aan. Het was er niet druk, dit komt omdat het hier nu laagseizoen is sinds vorige week.
We zijn met de kabellift omhoog gegaan omdat we anders 309 trappen op moesten lopen en dat zag ik niet zo zitten.
De gids heeft me nu nu eens uitgelegd wat het verschil is tussen een tempel en een pagoda. Een tempel is het gehele complex en de pagoda is het gebouw waar de as van een buddha in ligt.
De plaats van deze tempel is bepaald door een witte olifant. Hij werd met wat as van een buddha op zijn rug de jungle in gestuurd, op een gegeven moment stopte hij, trompette 3 x en dit was het teken dat hier de as van de buddha begraven moest worden. Het was dus boven op de berg. En omdat een monnik het moe was om deze weg steeds of te moeten leggen door de jungle heeft hij mbv andere monniken en donaties van het volk de weg aangelegd. 11 km met de hand, geen machines. In 20 maanden was de weg klaar. Om deze monnik te eren werd een monument voor hem hier opgericht.

Buiten de pagoda waren er binnen deze tempel nog meerdere gebedshuizen. Hier zaten monniken die bezoekers zegenden en even met hun praatten. Ook kun je voor hulp terecht bij ze.

Het leven van een monnik is zwaar, je kunt zelf kiezen hoe lang je monnik blijft. Wil je na 2 weken al stoppen dan mag dat, maar je kunt er ook je hele leven blijven.
Ze eten maar 2 x per dag. Om 7:30 en om 12:00 uur. Verder niet. Ze eten wat ze geschonken krijgen door het volk. Dat kan variëren van rijst met kip tot een zakje chips.

Normaal heb je vanaf hierboven een heel mooi uitzicht over de hele stad, maar helaas was het nu bewolkt en zaten we boven de wolken, waardoor we de stad niet konden zien.

Na het bezoek aan de tempel zijn we nog even naar een jade-fabriekje gegaan. Hier konden we zien hoe jade bewerkt wordt en natuurlijk was er vanalles te koop. Er lagen mooie ringen tussen. Maar 300€ voor een ring vind ik toch nog wel erg duur..
Stijn zag een leuk schaakbord van jade, helaas kostte het net iets te veel 330€!!!

Na dit bezoek werden we door de gids en de taxi-chauffeur naar een local marktje gebracht.
Hier kwamen nagenoeg geen toeristen en dat merkte je ook aan wat je zag:
Allemaal Thaise kruiden, groentes, vlees, vis en andere etenswaren. Ook zagen we wormen die je kon eten. Dit hebben we toch maar niet geprobeerd. Wel hebben we een zak Thaise kroepoek en een ander Thaise lekkernij gekocht.
Stijn zat in het busje te genieten van zijn kroepoek..

Na het bezoekje aan deze markt hebben we nog een rondritten door de Old city gemaakt. Er zijn nog stukken van de muur van vroeger over. Ik moet zeggen dat het verschil tussen binnen en buiten de muren me niet zo opviel. De straten waren wat smaller, maar de winkeltjes waren er hetzelfde.

Rond 12:30 waren we terug bij het hotel.

Daar hebben we geluierd, gezwommen en gelezen.
We moeten natuurlijk ook rekening houden met Stijn en voor hem genoeg tijd inplannen om te relaxen en te zwemmen.
Hij heeft trouwens de smaak van het lezen te pakken en leest wat af.

Rond een uur of 18:30 zijn we weer de straat opgegaan om in een internetcafé de foto's in dropbox te zetten...
Helaas, heb ik weer.
Eerst heb ik het kaartje waar de foto's op staan een beetje verkeerd in de computer geduwd, waardoor het kaartje ertussen viel of zo iets. Gevolg: halve computer uit elkaar om aan het kaartje te komen. Ik kreeg het er goed benauwd van en zag al alle foto's als verloren gaan. Gelukkig lukte het de dame van het café om het kaartje weer tevoorschijn te krijgen. Daarna lag internet eruit, was op voor vandaag of zo iets. Maar afgesproken dat we morgen terug komen.

Vervolgens op zoek naar een eettentje. We hebben bij "Lava" gegeten. Hier hebben we eerder deze week geluncht. De mannen hebben allebei een flink stuk vlees gegeten en ik een bord spaghetti. Smaakte goed.

Als toetje hebben we weer zo'n heerlijk vers gemaakt ijsje gehaald en nu alle drie een. Ze zijn echt super lekker. Op YouTube zou een filmpje staan. Icecream in Thailand, Chiang mai.

Daarna terug naar het hotel, in de bar nog wat gedronken en een spelletje gedaan. Vervolgens lekker het bed in.
Morgen Slapen we uit.. Heerlijk

Vandaag was het een bewolkte dag met een buitje, later klaarde het weer op . Wel de hele dag warm.